اجرويوم بين تهويل كفاح شعب وبين التدخلات العليا








عجبنى كتير موضوع اجرويوم ده الناس متحمسه لازالته اوى او لمنع انشاؤه من الاساس

بس اللى مش عجبنى ان الاقى مدونات بيهللوا ويكبروا للانتصار الساحق الذى حققوه فى

معركه مصنع اجرويوم

انا لا اختلف ان فيه انتصار تم بان المصنع لم يتم اقامته فى دمياط

وايضا شعب دمياط كان احد المستفيدين من عدم اقامته

لكن هل كان سينتصر شعب دمياط لولا ان بعض المسئولين الكبار (اصحاب الشاليهات

ومؤجريها) كان سيضرهم اقامه المصنع

وقاموا بكل شئ بدءا من الحشد مرورا بالحمله الاعلانيه الضخمه وصولا الى الضغط على

متخذى القرار

هؤلاء هم من انتصروا من عدم اقامه المصنع الشعب طبعا المصنع كان هيضره بس هوا

تم جره فى الموضوع ده

والمسئولين حسسوا الشعب ان دى معركته

مجرد تساؤل : المصنع لو لم يتدخل اصحاب النفوذ فى جمهوريه النفوذ لتوقف المصنع

بجهود شعب دمياط العظيم

ملحوظه بسيطه : انا مش مع المصنع والبوست ده مش مدفوع الاجر

والف مبررروك لشعب دمياط العظيم

....................

المناقشه مفتوحه فى التعليقات

95 تعليق:

  • الم

    اممممممممم
    حسام
    نو تعليق
    تحياتى
    جيلي كاستر
    مش هتقدر تغمض عنيك

  • Hosam Yahia حسام يحى

    الم

    شكرا لمرورك

    :d
    على الحياد

    تمام

  • ريمان

    حسام

    ازيك

    عامل ايه

    كويس

    طيب

    لا تعليق


    no comment

  • Hosam Yahia حسام يحى

    ريمان

    شكرا لمرورك

    :d

    ماشى

    no comment

  • غير معرف

    begad ya 3m 7osam bost gamed
    bs sd2ny agryom no ensha2
    kman b2ollk 1000 melion mbrooook
    we ensha2 2llah fe takadom
    ma7mood 7elwa

  • غير معرف

    begad ya 3m 7osam bost gamed
    bs sd2ny agryom no ensha2
    kman b2ollk 1000 melion mbrooook
    we ensha2 2llah fe takadom
    ma7mood 7elwa

  • anas3laa

    المصنع ده هيتعمل

  • نونو

    السلام عليكم
    اولا اعتذر عن تقصيرري في المتابعة للاسف اكتشفت حالا ان المدونةمش عندي على القاريء حملتها وهتابع باننظام باذن الله
    موضوعك ووجهة نظرك انا اؤيدها وهيبينها اكتر ويثبتها المكان الجديد اللي هيتنقل له المصنع والغير معلن
    وهنشوف هيقدر الشعب اللي هيشيل المصنع
    ينقله هوكمان خصوصا لو مفيش مسئولين ولا شاليهات
    بس وجهةنظرك تحترم
    ومفيش مشكلة المهم ان المصنع غار في حتة تانية
    وهيسجل بضم الياء برضه ان كان فيه ارادة شعبية حتى وان كانت مش اللي اثرت مية بالمية
    تحياتي

  • smsm

    الف مبرووووووووووووووووووووك
    لشعب دمياط وتهنئة خاصة لريمان
    (لا للصمت بعد الان)

  • أختكم فى الله

    انا جيت اهه اعلق يا حسام مش من البيت باردو

    الموضوع جميل جدا بس بصراحة انا اللي لافت نظرى فيه ان شعب دمياط اساسا شعب بيحب العمل اوى دول معندهمش بطالة ولا عندهم امية وناس عاقلين جدا واذكياء ومتهيألى ان الموضوع ده اهم حاجة فيه جهودهم

    اما اللي انت بتقوله فبصراحة انا مش عارفة اقولك ايه

    بس الموضوع هايل بصراحة انا مشفتش حد بيتكلم فيه غيرك

    (:

  • أختكم فى الله

    حسام

    على فكرة عاوزة اشكرك على الكود انا حطيته خلاص عندى

    ربنا يخليك ويكرمك يا رب

  • arsenalwy

    حسام

    كلامك كله تمام اكيد بس هو المصنع شالوه من دمياط وهنلبسه احنا فى السخنة لنا الله

  • وومن

    حسام
    الموضوع احسن مافية انك بتبص للناحية التانية اللي محدش أخد باله منها
    بس حتي لو كانت في قوي ونفوذ هما اللي ورا إزالة المصنع برضة شعب دمياط باتحادة وتنظيمة الهايل بيضربلنا مثل عم اللي ممن نعملة لو كلنا اتحدنا برضة
    الف مبرررررررووووووووك لشعب دمياط
    تحياتي ومودتي

  • اصحى يا نايم

    موضوع المصنع ده فيه نقطتين تلفتنان النظر
    أولاً : هل الشعب الدمياطى كان متفاعل فعلاً مع الموضوع والا زى ما قال أحد اخوان دمياط ان الاخوان كانوا بيعدوا على كل بيت يسلموه اليافطة و يستسمحوه انه يعلقها
    ثانياً : هناك شبهة تواطؤ من أصحاب النفوذ والأمن فى تضخيم موضوع المصنع ده .. وعيشوا الشعب فى الدور بدافع بعض المصالح الخفية
    ....
    المهم انه حتى الآن الواحد مش واثق من اشاعة نقله خارج راس البر


    ......
    تقبل مرورى

  • مدحت محمد

    قصدك اننا ملناش لازمة وصوتنا مش مسمووووع

    الصوت المسموع لاصحاب النفوذ

    هو ممكن يتسمع صوتنا كنوع من انواع السياسة فقط

    وكسب مودة وحب الشعب

  • بحب كل الناس

    اولا السلام عليكم اخى حسام واسف على التقصير وربنا يستر
    ويعملوا المصنع ده فى مكان بعيد عن التجمعات السكانية

    وتحية حب وعزة وشموخ لاهل دمياط
    على وقفتهم هذه


    (بحبك يابلدى)

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    محمود حلوه

    الف مبروك

    :d

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    انس علاء


    انا مش عارف والله هيتعمل ولا لئه

    الخبر اللى النهارده بفلوس بكره ببلاش

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    نونو

    شكرا لمرورك

    انا مع رايك بالكامل

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    smsm

    شكرا لمرورك

    :d

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    اختكم فى الله


    شكرا لمرورك


    انا معاكى ان شعب دمياط بيحب العمل بس مش اظن انه هوا صاحب النقل

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    ارسنلاوى


    شكرا لمرورك

    :)

    يااارب

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    وومن

    موضوع التنظيم والاتحاد فعلا هايل

    بس مش الشعب اللى عمله ما اظنش ان تحركات فرديه عملت المظاهرات امام المحافظه
    ولا اظن ان تحركات عملت الحمله الاعلانيه

    الموضوع وراه مسئولين كبار كانوا هيتضروا من اقامه المصنع ده

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    اصحى يانايم


    ممممم اوافقك الراى

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    مدحت محمد

    احنا للاسف ملناش صوت عشان مش بنطلع صوت

    الا اما حد من الكبار بيجرنا

    واقامه المصنع فى مكان تانى هتوريك ان من غير المسئولين الموضوع هيتنفذ

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    بحب كل الناس


    يااااااااارب

    وانا احييهم برده

  • أبو أسامة المصري ... كباية شاي

    السلام عليكم

    والله يا أخ حسام أنا أرى أنك تؤمن بنظرية المؤامرة ونظرية أن الشعب المصري عاطفي تؤمن بهما بشكل أكثر من اللازم .

    جزاكم الله خيرا

  • smsm

    انا زعلانه منك جاااااااااامد اوي يا عمر

  • Hosam Yahia حسام يحى

    اخى ابو اسامه

    ده مش ايمان بنظريه المؤامره

    دى حقيقه يافندم

    حضرتك لو تقدر تفسر التحركات اللى بتحصل

    انا هانسى الموضوع

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    سمسم


    زعلانه من عمر ليه

  • sendrlla

    حسام صدقنى انا مش عارفة اعلق اقولك ايه
    تحياتى
    شكرا لمرورك عندى
    بس كررها تانى

    سندريلا

  • Hosam Yahia حسام يحى

    سندريلا

    شكرا لمرورك

    ومقدر موقف كل اللى قال نو كومنت

  • rovy

    السلام عليكم
    عايزين يا حسام نشوف الايجابيات لاننا بجد عايزين نفرح ..
    المهم ان فيه حاجه حلوه حصلت
    وان شعب دمياط ارتاح من الهم والالم والتلوث اللى كان مستنيه مع المصنع
    بجد نفسى نحاول نشوف الامور بنظره الامل
    وان فيه حاجات حلوه بتحصل لاننا محتاجين قوى نحس بدفء الوطن وحبنا لبعض . الف مبرووك لشعب دمياط ..
    وفقك الله و رعاك
    دمت بخير و امل فى حفظ الرحمن
    تحياتى
    rovy

  • محسن يونس

    أخى حسام
    تحياتى
    وقفة أهالى دمياط كانت وقفة تاريخية وحضارية لا يستطيع أحد إنكار أن دافعها هم أهل دمياط أنفسهم ، فلماذا نحاول التقليل من هذا الموقف القدوة ؟! ثم يا صديقى رأس البر ليس بها شاليهات ، فأصحاب المناصب العليا ورؤوس الأموال يفضلون الساحل الشمالى ورأس محمد وغيرها لأن رأس البر مصيف شعببى ..
    تقديرى واحترامى لشخصكم
    http://yonis47.blogspot.com/

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    روفى

    ايوه عازين نشوف نصف الكوبايه المليان

    بس لازم ندى الموضوع حجمه الحقيقى

    ومش نعيش فى الوهم اكتر من كده

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    محسن يوسف

    اهلا بحضرتك

    انا اقصد مالكى الشاليهات سواء كانوا مسئولين كبار ام مش مسئولين

    لكنهم كانوا سيتضرروا من اقامه المصنع لان المصطافين لن يذهبوا الى مكان ملوث

    ده السبب اللى خلا اصحاب الشاليهات يتحركوا
    (ومفيش مسئولين خالص ازاى ) انا عارف ناس هناك مهمين
    ............
    ثم ان لم يكن ايا من ذلك

    حضرتك فسر لى الحمله الاعلانيه من ممولها
    ومن منظم الوقفات

    ارجوا مش تقولى كفايه ولا الاحزاب ولا الاخوان ولا اى شئ من دولت

  • آلاء

    السلام عليكم
    البوست جميل جدا ما شاء الله
    بصراحه انا كنت خايفه من الموضوع ده
    علي العموم حتبان المصنع ناويين ينقلوه ,لو بجد علشان الشعب هاج حيبنوه في مكان مفهوش سكان لكن لو كان النقل علشان مصالح عظمي
    حيدوروا علي اي مكان زحمه يبنوه فيه
    نوع من انواع الغلاسه

  • بنت الاسلام

    انت ماكنتش عايش في دمياط ياحسام وشايف حجم المقاومة الشعبية

    لا كان كبار بيحركونا ولا غيره


    في نقطة مهمة


    الدمياطي يبذل روحه

    عشان خاطر راحة باله

    ومن غير محرك


    ومبروك لينا

  • حسام يحى ...مدونه صوت الحريه

    الاء

    :)


    فعلا

  • طارق الغنام

    ابنى حسام
    المهم ان اهل دمياط كان لهم موقف
    حتى وان كانوا لم ينتصروا وقديما قالوا الانسان موقف
    ولو كلنا وقفنا مع الحق
    ماكان هذا وضعنا
    تقبل تحياتى
    ودمت بحفظ الله

  • أختكم فى الله

    اخى حسام

    انا رجعت الموضوع اللي مسحته بالضبط زى ما قولتلى

    وعلشان انت دخلت 5 مرات على الفاضى

    نشرتلك بوستين مرة واحدة

    اى خدمة

    (:

  • كيكى

    عووووووووووووووووووووووو
    انا جيت اتخديت
    ............................
    مش هقولك غيررررررررررررررررررررر
    ..............................
    هاكونا مطاطا
    .........................
    شكرا لمرورك

  • ايمان @@ بنت الحرية

    انا اهو هكون من الناس الحلوين اللى بيعقلوا ..زى ما انت كانت فوق
    فعلا والله ربنا يستر على اللى هيتنقل لهم المصنع وربنا يعنهم فى الحرب دى
    اى نعم ان التدخلات العليا كان ليها فايدة كبيرة بس احنا منقدرش ننكر الحاجات اللى عملوها الدمياطية (اى نعم مش هى سبب نقل مكان المصنع لكن على الاقل حاولوا )
    جزاك الله خير ودايما متميز
    *****
    على فكرة انا كتبت موضوع جديد
    عشان اللى قلته فى اخر تعليق

  • GiGi

    انا حقبقه لااعرف ما حقيقه هذا الموضوع انا مع اهل دمياط فى وقفتهم ولكن من وافق من البدايه على هذا المشروع وكيف لهذا المشروع الان ان يتوقف مع العلم توقفه سيضر الدوله ويزيدها خساره وديون فوق ماهى عليه
    اشعر انها لعبه قذره لرجل اعمال فى اتجاه رجل اعمال اخر والايام القادمه ستوضح كثيرا مااصل هذه الحكايه
    تحياتي على الموضوعات المتميوه دائما

  • حاجات جوايا

    هههههههههههههههههه
    ايه ده ؟؟؟
    انت بتضرب كرسى فى الكلوب ولا ايه ؟؟؟


    عارف مين اللى حرك الحملة يا حسام ؟؟
    نقابة المحامين ..والمحافظة
    ولو كنت متابع الاخبار هتلاقى ان انشط المحامين فيها ناصر العمرى وعصام سلطان
    وعضو مجلس شعب اسمه محمود صيام
    وانضم ليهم بعد كده سمير زاهر

    الناس دى كلها مش بيدوروا على مصلحة شخصية وبس
    دى ناس عرفت معلومات اكييييييييييدة وخطيييييييرة عن اجريوم وجابت أصله وفصله .. لغاية ما وصلت للمرتشى اللى وافق على اقامته على ارضنا


    كل المعلومات دى وصلت للشعب بكل الطرق سواء وقفات احتجاجية او وسائل اعلامية فى برامج تليفزيونية وصحف يومية واسبوعية


    لحد كده بقى دور المسئولين انتهى
    ودور الشعب ابتدى

    الشعب لو كان سكت وطنش كان زمان المصنع شغال دلوقت على أرضنا " بعد الشر يعنى "

    لكن الوقفة دى وقفة شعب
    لو كنت شفت دمياط والغليان اللى هى فيه بسبب أجريوم كنت وصلت للحقيقة دى
    متدخلش مكان الا وتلاقى لافتة متعلقة
    الشوارع كلها مليانة لافتات
    وسائل المواصلات والسيارات الملاكى
    اطفال المدارس شغالين مظاهرات
    الناس فى الشارع مخنوقة وبتغلى ومش بتبطل كلام فى الموضوع ده


    عايزة أفكرك بحاجة تحسم الموضوع ده كله

    فاكر اضراب 6 ابريل
    اللى كل الاحزاب تبرأت منه وقالت ده الشعب لوحده هو اللى عمل كده
    فاكر الاضراب حصل فيه ايه ؟؟؟ونجح أد ايه ؟؟


    وفاكر اضراب 4 مايو
    لما كل الأحزاب المعارضة اتحدت وقالت هنشارك فى الاضراب .. والشعب طنش
    فاكر حصل ايه
    ولا واحد شارك فيه
    وفشل فشلا ذريعا

    الخلاصة

    ان الكلمة هى كلمة الشعب
    والمسئولين ما هو إلا موجهين للخطر القادم واعتقد ان ده هو دورهم فى التوعية والا ميبقوش مسئولين شرفاء

    وختاما

    الله يبارك فيييييييييييك


    تعبتنى
    هههههههههههههههههههههههههههه

  • ريمان

    ههههههههههههه

    التعليقات عندك ضربت يا حسام

    بس انا كنت منتظرة تعليق حاجات جوايا

    لانى عارفه انها هتكتب وتعلق وتبدع كمان

    هى سالتنى بتقولى انتى ليه معلقتيش قولتلها انا كنت بوسعلك مكان ليمى انتى وبطه انا عارفه انكم هتقوموا بالواجب

    ههههههههههههههه

    بس الحمد لله مفيش خناق ولا حاجه

    ما زال الامن قائما

    ههههههههههههه

  • alqassam

    مبارك فى مصلحتك دائما ......جديد على مدونة القسام

  • appy

    حسام انا مختلفه معاك هقولك ليه
    بص يا قمر البشاوات والاكسبنصات بسهوله ياخدوا فلوس وهيمشوا وايه يعنى راس البر او دمياط بالنسبه لهم بالعكس دى سبوبه
    فمت يعنى عندهم مارينا والساحل كام واحد من اللى لهم نفوذ بيروحوا هناك كتير ولا حد تقريبا غير كل فين وفين
    يعنى الشعب والاهالى اللى ضغطوا يا حسام فهمت

  • walaa

    شوفت ان الشعب ممكن يعمل كتيير ازاى
    لما حطوا ايديهم وفى ايد بعض قدروا يمعنوا كارثه هتحصل
    ما باللك لو كل الشعب اتجمع ممكن يعمل ايه
    تحياتى ولاء

  • أختكم فى الله

    انت فين يا حسام

    ايه الغيبة الطويلة دى

    اللهم اجعله خير

    انت زهقت مننا ولا ايه ؟؟

    ):

  • أختكم فى الله

    عندى فى المدون واجب
    عاوزاك تحله يا حسام لو سمحت

    لو مفيهاش غلاسة منى

    هو صعب انا عارفة لكن ادها وادود

    حله هنا عندك يعنى

  • عودة(3awda)

    أخى حسام
    أنا معاك أن فى مصالح أدت للموافقه على عدم بناء المصنع أجرويوم ولكن
    هذا يشير أيضا أن القطرات صوتها أرتفع نسبيا وأن الغيث قادم

  • Hosam Yahia حسام يحى

    طارق الغنام

    صح يافندم

    انا مش باقلل من الحدث اا فقط ارجع الامور الى نصابها

  • Hosam Yahia حسام يحى

    اختكم فى الله
    جزاكم الله خيرا

    :)

  • Hosam Yahia حسام يحى

    كيكى

    انتى اللى اتخضيتى مش انا

    :d

  • بذرة امل

    السلام عليكم
    بقالى كتير جدا ما دخلتش مدونتك
    بس ما شاء الله عليها جميلة جدا
    الى الأمام دائما

  • حسام يحى

    ايمان بنت الحريه

    شكرا لمرورك

    :)

  • حسام يحى

    GIGI

    شكرا لمرورك

    فعلا انا حاسس بكده برده

    والخرب اللى النهارده بفلوس بكره يبقا ببلاش

    فى انتظار الخبر

  • حسام يحى

    حاجات جوايا

    كلان نفسى ارد على حضرتك رد كبيير

    بس النت منيل للاسف

    وخايف يفصل بعد ما اكتب

    :(

    انا عند راييى واوعد حضرتك اما النت يتحسن هاقول على اللى خلانى اكتب البوست ده

  • حسام يحى

    ريمان

    الامن ضرب خالص

    الواحد يغيب يوم

    ييجى يلاقى البلد اتقلبت

    :)

  • حسام يحى

    القسام



    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    APPY

    انا مع حضرتك ان الشعب ضغط وكل حاجه بس كان فيه محرك خفى

    والايام هتثبت صحه كلامى على ما اعتقد

  • حسام يحى

    ولاء

    شكرا لمرورك يافندم

  • حسام يحى

    اختكم فى الله حاضر

    هحاول احله مع انه صعب مش حبه ده حبتين

  • حسام يحى

    عوده

    اؤيدك فى رايك

  • Gannah

    حسام
    مبروك لشعب دمياط انتصاره ايا كانت الاسباب
    وانا متأكده انه شعب مثابر وكان هيصر على موقفه فى كل الأحوال
    انا من الناس اللى بتقدر شعب دمياط لانهم ناس بيحبوا العمل ايا كان ولا يخجلوا من العمل بالحرف واحترمتهم اكتر بعد ازمة اجريوم
    طبعا فيه توازنات سياسية واصجاب نفوذ والحمد لله ان ده حصل وكانت النتيجة لصالح دمياط
    تحياتى

  • حسام يحى

    جنه

    شكرا لمرور حضرتك

    مبروك

    :)

  • أحمــــد

    أشكرك على تعازيك و أدعوك لزيارة مدونة http://ommee.blogspot.com

  • نسرين - أمة الله

    السلام عليكم
    انا اول مره هنا وشكله موضوع مهم بس انا معرفهوش معذره
    على العموم مبروك

  • اوعى تفكر

    ممكن كلامك يبقى فى كتير صح ومصداقيه
    لكن ده برضه ميقللش لشعب دمياط وكفاحد ضد المصنع
    المهم اللى انا خايف منه
    ان المصنع يروح فى حته تانيه وتبتدى
    المأساه من اول وجديد

  • nado

    خلص الكلام .......................................................................... ومع ذلك من حق الاخر انه يعبر عن الّى جوه منه ياحسام ده لو لسه فى حاجه

    بس بجد..........لا........تعيق

  • love River

    الحمد لله على ان شعب دمياط انتصر بغض النظر عن المسؤليين الكبار او الصغار المهم ان قضية الشعب داا اتحلت بأرادتة وقوة موقفة الغير سلبية بالمرة ودا احلى ما فى الموضوع
    انا كنت هناك وشفتهم معليقين يفط كتير سوداء واجر يوم لمحاربة مصنع الموت
    ودا موقف يحسب لهم

    بوست حلو

  • طالبه الفردوس

    السلام عليكم
    اخى حسام احنا ماصدقنا لاقينا نموذج ايجابى يبعث الهمم فى الشعب ويعطيهم امل

    مهما كان مين المسؤول فالنتيجه واحده

    هى انتصار اراده الشعب
    انت عارف ان الشعب جاله حاله احباط وقال مش هنقدر نغير حاجه
    لكن بعد اللى حصل ده ممكن يعيد فيهم الهمم ونقدر نغير حاجه

    فربنا يكرمك محتاجين تشجيعه
    تحياتى لك
    سلام

  • حسام يحى

    احمد


    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    نسرين


    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    اوعى تفكر

    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    nado

    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    نهر الحب

    شكرا لمرورك

  • حسام يحى

    طالبه الفردوس

    شكرا لمرورك

    :)

    والف الف مبروك

    هاكمل رد اما ربنا يفرجها عليا

  • ريمان

    حسام

    انا لقيت التعليقات عندك 79

    قلت لما اخليهم 80

    ها ها ها

    هاكونا مطاطا

    ارجع بقى لارض العزة

  • آفاق الحرية

    السلام عليكم
    هو طبعا ده وجهة نظر رائعة
    لكن تعالي ننظر من زاوية اخري
    هي تفاعل الشعب مع الموضوع ودفاعه المستميت علشان المصنع ميقمش في دمياط
    وده حاجة يحسد شعب دمياط عليها

  • ابن الأخوان

    لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    جزاكم الله خيرا على هذه الأعمال

    وأحب أن أعرفك بنفسى أنا مدون جديد

    فى سنه أولى تدوين وأود منكم نصفح

    مدونتى وأرشادى الى الصواب

    وأود منكم أبداء أرآئكم فيها بكل

    صراحه ..........

    والرابط أهوه

    www.ihkwanazhar.blogspot.com

  • انا و صاحبى ( احمد )

    انا اوافقك تماما على رايك ثم ان

    المصنع سوف يقام ف مكان اخر فى مصر ماذا فعلنا
    اذا

  • حسام يحى

    ريمان

    وبردى عليكى يكونوا 81

    :d

    هاكونا مطاطا

  • حسام يحى

    بن الاخوان


    حاضر

  • حسام يحى

    افاق الحريه


    انا بس اتضايقت اما لقيت الموضوع اخد اكبر من حجمه

    :)

  • حسام يحى

    انتا وصاحبك احمد

    :d

    مممم

  • أنا حر

    كلامك فيه جزء كبير صح بس لو افترضنا ان ده حقيقي يبقى مصلحة لينا برده لأن اي شعب بكره هيقوم بنفس اللي حصل في دمياط حتى لو من بابا التقليد ومش هيستنوا تدخلات الكبار
    تحياتي

  • حسام يحى

    انا حر


    شكرا لمرورك

    :)

    فعلا

  • شهيدة

    دا اللي بيسموه " اذا الشعب يوما أراد الحياة "

    هؤلاء من يستحقوا النصر لانهم فعلوا ولم يكتفوا بالكلام


    بمالناسبه لك عندي تاج " او واجب " مركون من زمان لكن انشغلت فمعلش

    http://afkaaaar.blogspot.com/2008/06/blog-post_23.html


    تحياتي ..

  • حسام يحى

    شهيده

    شكرا لمرورك

    :)


    حاضر

  • على الزيبق

    الدعوة لحظر الحزب الوطنى

    لماذا لا نقوم بعمل حملة قومية من أجل حظر وحل ما يسمى بالحزب الوطنى
    ولماذا لا نقوم برفع دعوى قضائية امام المحاكم المختصة
    نتهم فيها الحزب الوطنى بأنه حزب يهدد الدستور ويعطل الدستور
    وبأنه حزب يزور ارادة الشعب ويستغل ما لديه من سلطات ونفوذ من أجل البقاء فى الحكم لأجل غير مسمى


    قد يقول قائل من الصعب أو من المستحيل أن يحدث هذا الأمر ومن المستحيل أن ننجح فى حظر الحزب الوطنى
    وانا غرضى ليس حظر الحزب كأجراء قانونى .. وإن كان هذا ممكن .. ولكن غرضى هو مهاجمة هذا الحزب الفاسد الفاشى الفاشل المزور
    مهاجمته قضائياً وشعبياً وإعلامياً
    فلنتخيل سوياً هذا الخبر على صدر صفحات الجرائد وفى مقدمة النشرات الأخبارية
    قوى حزبية وشعبية واعضاء معارضين بمجلس الشعب المصرى
    يطالبون بحظر الحزب الوطنى الحاكم ومحاكمة اعضائه

    ان مثل هذا الخبر كفيل بزلزلة عروش وقصور
    هذا الخبر فقط يستطيع أن يفكك أوصال السادة اعضاء هذا الحزب وقياداته

    اتمنى أن نناقش هذه الفكرة وأن نبحث فى سبل تحقيقها
    والباب مفتوح لتقديم مقترحات وأفكار أخرى من أجل أنجاح هذه الفكرة
    ومعاً من أجل حظر الحزب الوطنى ( الديمقراطى

  • زفته وقطران

    للصدفه
    انا لسه جايه من دمياط من ومين
    وفكره ان المصنع اتشال
    عجباني جدا
    بس هو معاك ناس اصحاب نفوز ادخلو
    بس مثلا في رجل اعمال
    عرض انه يشاري ارض المصنع باي تمن الشركه تتطلبه
    تعتقد هو عمل كده ليه
    عشان الشاليه بتاعه حيضر
    لا الاسهل انه يسسب الشاليه ويروح يشتري فيلا ف مارينا
    وعلي فكره
    مارينا احلي من راس البر

  • Hosam Yahia حسام يحى

    على زيبق

    شكرا لمرورك

    معاكم ان شاء الله

  • Hosam Yahia حسام يحى

    زفته وقطران

    :)


    شكرا لمرورك يافندم

    :d


لو صندوق التعليق مش ظاهر ممكن تعمل ريفرش

next previous